Sabtu, 3 April 2010

Kelebihan Bersedekah

Pemberian sedekah terbahagi kepada dua jenis iaitu sedekah yang wajib dan sedekah yang sunat. Zakat merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima. Selain daripada sedekah yang wajib seperti mengeluarkan zakat, agama Islam juga menganjurkan supaya kita melakukan sedekah yang sunat seperti menderma di jalan Allah seberapa suka apabila ada kepentingan-kepentingan yang memerlukan.

Betapa pentingnya mengagihkan sumber rezeki supaya ia dapat dinikmati oleh semua golongan insan. Sesungguhnya tidak dapat bagi kita hendak menyelami berkenaan apa-apa yang tersembunyi di sebalik setiap kejadian Allah, lantaran kaya dan miskin serta susah dan senang adalah merupakan rempah ratus yang sentiasa mewarnai kehidupan manusia.

Mereka yang berjaya hidup bahagia dengan segala keperluan makanan, pakaian, wang ringgit dan harta benda sewajarnya bersyukur serta menyedari bahawa kesemuanya itu adalah datangnya daripada pemberian dan rahmat Allah belaka. Manakala, bagi orang miskin yang malang dan menderita, tidaklah bererti dia harus meminta pertolongan serta simpati daripada orang lain sahaja. Jelas di sini bahawa, sedekah bukan sahaja bertujuan untuk bantu-membantu sesama ummah tetapi boleh melanjutkan kesinambungan wadah silaturrahim dan semangat kekeluargaan antara manusia sejagat. Di samping itu juga, ia memberikan penekanan agar individu Muslim tidak terlalu mementingkan keperluan diri sendiri sahaja.

Di dalam al-Qur’an, Allah S.W.T. telah berfirman: Maksudnya: Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah (kebaikan) adalah serupa dengan sebutir biji benih yang menumbuhkan tujuh dahan, pada tiap-tiap dahan itu (berbuah) seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi sesiapa yang Dia kehendaki dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui. (Surah al-Baqarah: Ayat 261).

Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Oleh itu, marilah sama-sama kita menderma. Boleh masukkan duit ke dalam akaun di bawah ini untuk menderma:

AKAUN BANK ISLAM - 12029 02022 7981

Terima kasih.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.