Rabu, 15 September 2010

Laut Mati, Jordan

Dinamakan Laut Mati kerana tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya. Kemasinan airnya ialah 7 kali ganda kemasinan air laut biasa. Ini menyebabkan para perenang tidak tenggelam di dalamnya dan kapal laut tidak boleh berlayar di atas permukaannya.

Laut Mati merupakan tasik air masin yang terletak di sempadan Jordan dan Palestin. Pantainya berada di kedudukan serendah kira-kira 418 meter di bawah aras laut, kedudukan paling rendah di atas daratan dan juga tasik masin yang paling dalam. Sedalam kira-kira 330 meter. Tasik ini berukuran kira-kira 67 kilometer panjang dan 18 kilometer lebar. Cabang sungai utamanya ialah Sungai Jordan.

Para pengkaji sejarah Islam telah menetapkan bahawa Laut Mati mempunyai kaitan dengan kisah penduduk kaum Nabi Lut a.s. yang telah dimusnahkan. Ia terletak di Jordan yang geografi muka buminya merupakan tempat paling rendah di dunia.

Nabi Lut a.s. ialah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s. Baginda diutuskan oleh Allah S.W.T. ke sebuah daerah bernama Sadum. Penduduknya sangat derhaka kepada Allah S.W.T. Kaum Nabi Lut mempunyai sifat yang amat buruk iaitu orang lelaki mengahwini orang lelaki dan ini melanggar perintah yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T. kepada seluruh umat manusia. Mereka tidak mahu berkahwin dengan orang perempuan dan hanya tertarik kepada kaum sejenisnya sahaja. Oleh itu, Nabi Lut a.s. diutuskan Allah S.W.T. untuk berdakwah kepada kaum ini. Malangnya dakwah yang disampaikan tidak diterima oleh kaumnya kecuali sebahagian kecil sahaja.

Allah S.W.T. telah berfirman: Maksudnya: Dan (ingatlah) ketika Lut berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya kamu benar-benar mengerjakan perbuatan yang amat keji yang belum pernah dikerjakan oleh seorang pun daripada umat-umat sebelum kamu. Apakah sesungguhnya kamu patut mendatangi lelaki, menyamun (melakukan perbuatan keji) dan mengerjakan kemungkaran di tempat-tempat pertemuanmu?” Maka jawapan kaumnya tidak lain hanya mengatakan: “Datangkanlah kepada kami azab Allah jika kamu termasuk orang-orang yang benar”. Lut berdoa’: “Ya Tuhanku, tolonglah aku (dengan menimpakan azab) ke atas kaum yang membuat kerosakan itu”. (Surah al-A’nkabut: Ayat 28, 29 dan 30).

Nabi Lut a.s. bersama sebahagian kaumnya yang telah beriman meninggalkan daerah Sadum seperti yang disuruh oleh malaikat-malaikat utusan Allah S.W.T.

Apabila mereka telah berada di suatu kawasan yang jauh dari daerah Sadum, satu gempa bumi yang dahsyat berlaku sehingga bumi diterbalikkan dan diikuti dengan hujan batu berapi yang membakar serta memusnahkan kaum Nabi Lut a.s. dan segala apa yang ada di daerah tersebut. Akhirnya daerah Sadum menjadi sunyi sepi tanpa penghuninya lagi. Inilah seksaan terhadap kaum Nabi Lut a.s. yang ingkar terhadap perintah Allah S.W.T.

Jeehan al-Maliziy di Jordan (1993 hingga 1998).

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.