Jumaat, 1 Januari 2010

Tahun Baru 2010 Masihi

Kuala Lumpur, 01/01/2010 - Detik 12:00 tengah malam hari ini telah disambut menandakan bermulanya tarikh 1 Januari 2010 Masihi (15 Muharram 1431 Hijrah). Tahun Masihi memang dikenali oleh masyarakat antarabangsa kerana seluruh dunia menjadikannya tarikh utama di dalam kalendar mereka. Awal tahunnya dijadikan hari cuti umum.

Timbul satu persoalan di sini tentang sesetengah masyarakat Islam yang turut merayakan tahun baru masihi dengan sambutan besar-besaran sebagaimana orang bukan Islam merayakannya.

Paling merisaukan, orang-orang Islam lebih ghairah menyambut tahun baru masihi melebihi orang-orang bukan Islam seperti mengadakan pesta hiburan yang melalaikan, acara mabuk-mabuk dan aktiviti lumba haram pada malam sambutan tahun baru.

Menyambut tahun baru masihi ialah perayaan yang sering dirayakan oleh orang bukan Islam di negara-negara Barat. Ramai orang yang meniru perayaan ini sehinggakan ia berleluasa hingga ke negara-negara lain di seluruh dunia. Perayaan ini turut menyelinap masuk ke dalam masyarakat Islam sama ada secara mereka sedari atau pun tidak. Jika orang Islam kurang pengetahuan agama dan leka dengan penyelinapan tersebut, maka sudah tentu ia akan menjadi satu budaya yang diamalkan oleh umat Islam sampai bila-bila.

Malahan jika perkara ini dilepas pandang, ia akan semakin berakar umbi dalam masyarakat Islam.

Bermacam-macam acara diadakan untuk menghidup dan memeriahkan kedatangan tahun baru masihi itu.

Ketibaan 1 Muharram 1431 Hijrah tidak pula disambut dengan penuh penantian seperti menyambut detik 1 Januari 2010 Masihi.

Lihat sahaja dalam tempoh dua minggu ini. Tahun Baru 1431 Hijrah mendahului Tahun Baru 2010 Masihi. Lihat bagaimana masyarakat Islam di sekeliling menyambutnya. Adakah sambutan tahun baru hijrah lebih meriah daripada sambutan tahun baru masihi?

Tidak dinafikan bahawa masyarakat Islam memang menyambut kehadiran tahun baru hijrah dengan ceramah-ceramah agama dan sebagainya tetapi sambutannya tidak semeriah menyambut kedatangan tahun baru masihi.

Sambutan tahun baru masihi lazimnya berkonsepkan bebas tanpa menghiraukan undang-undang keagamaan. Pesta hiburan yang melalaikan, acara mabuk-mabuk dan aktiviti lumba haram pada malam sambutan yang sepatutnya dielakkan.

Menyambut kedatangan tahun baru masihi bukanlah sesuatu yang salah tetapi cara sambutan dan orang-orang yang menyambutnya. Mereka menyambutnya dengan cara yang salah kerana inginkan keseronokan semata-mata. Sepatutnya ia diselitkan dengan unsur kesyukuran dan ingatan kepada Allah S.W.T.

Pihak pengurusan Masjid Negara akan mengadakan Program Pencerapan Gerhana Bulan Separa yang kebetulan fenomena ini berlaku ketika kedatangan Tahun Baru 2010 Masihi.

Program Pencerapan Gerhana Bulan Separa anjuran Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dengan kerjasama Masjid Negara akan diadakan sebentar sahaja lagi pada hari ini bermula jam 1:00 pagi hingga 6:00 pagi bertempat di Perkarangan Masjid Negara iaitu berhampiran dengan Tapak Ekspo.

Atur cara program yang akan diadakan ialah seperti pencerapan gerhana bulan separa, pencerapan planet Zuhal dan Marikh, pameran bulan, solat sunat gerhana bulan, khutbah khas gerhana bulan serta pertandingan kuiz.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.