Jumaat, 26 Februari 2010

Menghayati Maulidur Rasul

Bersempena sambutan Mulidur Rasul yang diadakan pada hari ini (12 Rabiu'l Awwal 1431 Hijrah bersamaan 26 Februari 2010 Masihi), marilah kita sama-sama menghayati dan mencontohi ketabahan serta kesabaran Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat dalam menegakkan syiar Islam sehingga terpancar kecemerlangan serta kegemilangan Islam di seluruh pelusuk dunia.

Melalui catatan sejarah, kita sedia maklum bahawa sebelum kedatangan syiar Islam, masyarakat pada masa itu hidup dalam kejahilan dan kegelapan. Kehidupan yang dikuasai oleh hawa nafsu menyebabkan kemungkaran, kezaliman dan kemaksiatan yang berleluasa. Orang kaya memeras orang miskin, yang gagah menindas yang lemah dan undang-undang pula hanya mengikut hawa nafsu kerana ia bukannya berdasarkan wahyu sehingga manusia bercelaru serta hilang pedoman.

Dalam kehidupan yang penuh kejahilan itu, Nabi Muhammad s.a.w. telah diutus oleh Allah S.W.T. untuk membawa ajaran agama Islam yang benar. Baginda adalah manusia pilihan yang diutus oleh Allah bukan setakat untuk membawa dan memimpin kaumnya iaitu kaum Quraisy ke jalan yang lurus serta diredhai Allah, bahkan untuk seluruh umat manusia yang membawa rahmat kepada sekalian alam.

Sesungguhnya perjuangan baginda dalam menyebarkan agama Islam telah menempuh banyak cabaran dan dugaan. Antaranya penghinaan, ejekan, cemuhan, bantahan, penyiksaan, penindasan, kezaliman dan sebagainya. Namun baginda tetap tabah dan sabar menghadapinya walau pun setelah bertahun-tahun lamanya. Baginda tidak pernah jemu dalam menyebarkan agama Islam. Jauh sekali untuk berputus asa. Bukan itu sahaja, bahkan apa yang menimpa diri baginda turut juga dirasai oleh para sahabat dan pengikut baginda.

Sesungguhnya kecintaan, kepercayaan, pembelaan dan kesetiaan para sahabat serta pengikut baginda amat mengkagumkan kita. Semua itu adalah kerana mereka sangat sayang dan kasih kepada Nabi Muhammad s.a.w. sehingga sanggup berkorban nyawa serta harta pada jalan Allah. Oleh itu, sudah sepatutnya kita turut mencontohi kecintaan dan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi sebagaimana yang dutunjukkan oleh para sahabat. Mengasihani baginda bukan sekadar ucapan di mulut sahaja tetapi buktikan ia dengan mentaati ajaran yang dibawa oleh baginda, berselawat ke atas dirinya serta kita teruskan perjuangan baginda dengan menyebarkan dakwah Islamiah serta memeliharanya daripada sebarang cubaan atau ancaman yang hendak melemahkan kesatuan dan aqidah umat Islam.

Akhirnya, marilah kita sentiasa mengingati jasa serta pengorbanan Nabi Muhammad s.a.w. dengan mentaati ajaran Islam yang dibawa oleh baginda. Kita perbanyakkan selawat dan menjaga syiarnya.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.