Ahad, 8 Ogos 2010

Karnival Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan 2010

Putrajaya, 08/08/2010 - Saya, isteri dan dua orang anak kami bertolak dari Kajang menuju ke Putrajaya pagi tadi. Saya memandu kereta dari Kajang melalui Lebuhraya Cheras Kajang (E7) dan membelok masuk ke Lebuhraya Kajang SILK (E18). Kemudian meneruskan pemanduan di Lebuhraya Lembah Klang Selatan (E26) sebelum tiba di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya.

Kami berkunjung ke Karnival Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan 2010 yang diadakan di sekitar kawasan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin. Masjid ini digelar Masjid Besi kerana telah dibina menggunakan 70 peratus bahan binaan daripada besi. Karnival anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ini diadakan pada 5 hingga 8 Ogos 2010. Hari ini merupakan hari terakhir karnival yang julung-julung kali diadakan.

Objektif utama karnival ini diadakan adalah untuk menonjolkan idea-idea kreatif dan produk-produk inovasi Islam kepada masyarakat di samping memberi pengiktirafan kepada mana-mana pihak yang telah memberi sumbangan besar dalam bidang inovasi Islam.

Karnival Inovasi Islam ini dianjurkan melalui perkongsian pintar dengan kerjasama agensi kerajaan di peringkat persekutuan dan negeri, badan berkanun, institusi pengajian tinggi, institusi kewangan dan perbankan Islam serta pihak swasta dan korporat. Banyak aktiviti dilaksanakan sepanjang karnival ini berlangsung. Ia terdiri daripada pelbagai program seperti Anugerah Inovasi Islam 2010, pelancaran dan demonstrasi produk-produk inovasi Islam, seminar, bengkel dan diskusi serta ekspo pameran inovasi pendidikan daripada Institusi Pendidikan Awam dan Bahagian Pendidikan Islam (BPI), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Di “Kiblat Walk” masjid ini, bermacam-macam pameran diadakan. Saya, isteri dan dua orang anak kami sempat singgah ke beberapa buah gerai pameran. Antaranya ialah pameran inovasi pendidikan daripada BPI, KPM. Saya sempat bersembang dengan rakan-rakan guru yang terdiri daripada Guru-guru Pendidikan Islam dan Bahasa Arab yang telah menghasilkan produk-produk inovasi pendidikan.

Inovasi 1 Malaysia 1 Ummah.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.