Isnin, 11 Julai 2011

Dhuha dan Lagu Bahasa Arab

Bandar Baru Bangi, 11/07/2011 – Saya telah pergi petang ini ke Saffron Integrated Marketing cawangan Bandar Baru Bangi bagi mendapatkan album kumpulan Dhuha dalam bentuk “Compact Disc” (CD) Audio. Ia adalah CD nyanyian dalam Bahasa Arab. Saffron Integrated Marketing merupakan pengedar bagi album Dhuha.

Tepat jam 2:30 petang, saya sampai ke Saffron Integrated Marketing cawangan Bandar Baru Bangi. Perjalanan pulang dari sekolah tempat saya mengajar melalui Lebuhraya Cheras Kajang (E7) dan Lebuhraya Kajang SILK (E18) untuk segera sampai ke Bandar Baru Bangi. Selepas itu, saya terus pulang ke rumah menggunakan dua lebuhraya yang sama.

Jom menyanyi Bahasa Arab bersama Dhuha. Ia sesuai untuk pelajar-pelajar dan guru-guru bagi sukatan j-QAF (Jawi, al-Qur'an, Bahasa Arab dan Fardhu A'in) yang dilaksanakan di peringkat persekolahan rendah. Pelajar-pelajar atau murid-murid boleh menyanyi sambil belajar Bahasa Arab. Album Dhuha ini memuatkan 14 buah lagu Bahasa Arab. 1-Alu-aluan. 2-Kebersihan Adalah Sebahagian Daripada Iman. 3-Di Rumah Kami. 4-Wahai Pendidik. 5-Bulan-bulan Hijrah dan Masihi. 6-Hari Jadi. 7-Ke Zoo. 8-Keluarga. 9-Hari-hari. 10-Tubuh Badan Saya. 11-Alatan Belajar. 12-Warna-warna (1). 13-Warna-warna (2). 14-Mari Belajar Bahasa Arab.

Saya telah mendengar sebahagian alunan lagu-lagu Dhuha melalui radio IKIMfm dan juga iklan di TV. Anak-anak saya sangat suka mendengarnya. Oleh kerana itu, saya telah membelinya pada hari ini. Lagi pun, saya merupakan seorang guru Bahasa Arab program j-QAF dan ia sangat sesuai untuk murid-murid di sekolah tempat saya mengajar.

Sebelum membeli CD Dhuha, saya dapatkan maklumat terlebih dahulu daripada internet. Melalui halaman Facebook Dhuha, saya dapat berhubung dengan mereka dan telah diberikan nombor telefon serta alamat pengedarnya di cawangan Bandar Baru Bangi.



Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.