Khamis, 18 Ogos 2011

Jual Beli Emas Mesti Patuh Syariah

Melabur emas dalam bentuk fizikal dapat memberikan ketenangan kerana nilai emas adalah stabil dan ia tetap mengekalkan nilainya. Manakala nilai wang kertas akan menyusut dalam jangka masa panjang. Nilai wang kertas pada masa sekarang tidak akan sama nilainya pada masa akan datang. Emas merupakan pelaburan yang sebenar.

Pelaburan emas adalah lebih baik jika dibandingkan dengan pelaburan wang kertas. Kini, terdapat banyak syarikat dan bank yang menawarkan pelaburan emas. Umat Islam yang hendak melibatkan diri dalam pelaburan emas mesti terlebih dahulu mengetahui urusniaga jual beli emas yang patuh syariah. Pilih perbankan Islam yang ada menawarkan akaun pelaburan emas atau syarikat yang mematuhi kehendak syariah dalam pelaburannya.

Urusniaga Jual Beli Emas Yang Mematuhi Kehendak Syariah. 1-Emas fizikal mesti ada. 2-Bayar secara tunai. 3-Serah emas secara tunai.

1-Emas fizikal mesti ada.

Jika stok emas hanya ada 1000 gram, penjual emas cuma boleh menjual 1000 gram sahaja kepada pembeli walaupun permintaan melebihi daripada jumlah yang ada. Penjual tidak boleh menjual emas yang dia tidak ada atas dasar tempahan.

2-Bayar secara tunai.

Pembayaran secara tunai tidak semestinya dengan duit berbetuk fizikal. Ia boleh dibuat dengan pengeluaran cek, menggunakan pemindahan wang melalui mesin, kad debit, kad kredit daripada perbankan Islam atau cara lain yang dibenarkan oleh Islam. Duit mesti cukup dalam akaun bank kerana diharamkan jual beli emas secara ansuran dan hutang.

3-Serah emas secara tunai.

Penyerahan emas secara tunai tidak semestinya melihat emas fizikal tersebut. Penjual boleh memberikan resit atau sijil kepada pembeli bagi membuktikan bahawa emas itu wujud (ada). Resit atau sijil tersebut dikeluarkan mestilah berdasarkan emas yang memang ada dalam simpanan penjual. Bukan resit atau sijil untuk emas yang belum wujud.

Peringatan: Emas yang disimpan dalam apa-apa bentuk sekali pun adalah wajib dizakatkan apabila ia melebihi berat asas nisab iaitu 85 gram. Bagi mendapatkan nilai zakat, ambil semua emas yang disimpan dan timbang. Kemudian darabkan dengan harga emas semasa dan darabkan dengan 2.5 peratus.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.