Sabtu, 23 Julai 2016

Restoran ar-Reef, Beranang

Semenyih, 23/07/2016 - Saya, isteri dan tiga orang anak kami telah pergi ke Restoran ar-Reef yang terletak di Beranang. Kami bergerak dari rumah selepas solat Maghrib tadi dan terus pergi ke sini. Jarak perjalanan dari rumah kami di Kajang ke restoran ini ialah kira-kira 16 kilometer sahaja. 

Saya memandu Proton Exora merentasi jalan-jalan di taman perumahan dan membelok ke Pesiaran Impian Perdana. Saya meneruskan pemanduan di Persiaran Saujana Impian dan terus bersambung dengan jalan Pintasan Kajang-Semenyih. Kemudian, saya memandu kenderaan di Lebuhraya Kajang-Seremban (E21) tetapi tidak melalui plaza tol kerana membelok ke Jalan Semenyih dan melalui pekan Semenyih menuju ke Beranang. Akhirnya kami sekeluarga sampai ke Restoran ar-Reef, Beranang. 

Ini merupakan kali pertama kami makan dan minum di sini. Sebelum ini saya cuma melalui jalan ini dan melihat papan tanda sahaja. Restoran ar-Reef di Beranang dibuka dari jam 12:00 tengah hari hingga 11:30 malam. 

Saya memang sukakan makanan Arab sejak belajar di Jordan lagi. Maklumlah, kira-kira 5 tahun menetap di sana menuntut ilmu. Apabila terasa hendak makan makanan Arab, saya akan ke restoran yang bersesuaian. 

Di restoran tadi, kami memesan menu 2 person package (Hanith Lamb, Kabsah Chicken and 2 glasses of Ice Lemon Tea), Chicken Pepperoni Pizza (Regular), Honeydew Shake (1), Banana Shake (2) dan Pomegranate Barbican (1). Saya telah membayar sebanyak RM76.90 untuk harga makanan dan minuman serta 6% GST (Good & Services Tax) sebanyak RM4.60 menjadikan ia sebanyak RM81.50 bagi jumlah keseluruhan yang perlu dibayar. 

Sesiapa yang ingin singgah ke Restoran ar-Reef di Semenyih, alamatnya ialah:
Dataran Dato' Mohd Said, 
Lot 897,
Rinching Tengah,
Jalan Semenyih, 
43700 Beranang, 
Selangor.

Saya memandu Proton Exora dan kami beredar meninggalkan Dataran Dato' Mohd Said. Tepat jam 10:00 malam, kami sampai ke rumah di Kajang selepas melalui perjalanan kira-kira 16 kilometer tanpa singgah ke mana-mana lagi.

Klik Sepanduk Jeehan al-Maliziy Untuk ke Laman Utama

Kenangan di Negara Arab

Dapatkan Set Beras dan Rempah Nasi Arab Sekarang

Dapatkan Set Beras dan Rempah Nasi Arab Sekarang
Klik pada gambar produk.

Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Seluruh Alam