Jumaat, 10 Julai 2020

Prosedur Operasi Standard Solat Jumaat, Julai 2020

Kajang, 10/07/2020 - Saya merupakan antara jemaah yang terpilih hari ini dapat menunaikan solat Jumaat di Surau Raudhatul Firdaus (SRF) Impian Murni di Saujana Impian semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan bagi mencegah penularan wabak Covid-19 di Malaysia.

Masjid dan surau di Selangor mesti mematuhi semua Prosedur Operasi Standard atau Standard Operating Procedures (SOP) untuk solat Jumaat dan solat fardu.

Sultan Selangor berkenan supaya semua masjid dan surau dibuka mulai bulan Julai tahun 2020 untuk mendirikan solat Jumaat dengan mengambil maklum perkembangan terbaharu wabak Covid-19.

Bilangan jemaah pada satu-satu masa perlu mengikut jumlah ditetapkan. SRF menyediakan Google Forms untuk pendaftaran solat Jumaat. Apabila jumlah telah cukup, nama jemaah yang selebihnya boleh didaftarkan semula untuk minggu berikutnya kerana jemaah yang telah datang hari ini tidak boleh mendaftar untuk minggu depan. Ini disebabkan untuk memberi penggiliran kepada jemaah yang lain.

Jemaah solat Jumaat dan solat fardu ditetapkan pada 1,000 orang tidak termasuk pegawai dan ahli jawatankuasa masjid bagi Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam, Masjid Tengku Ampuan Jemaah di Bukit Jelutong dan Masjid Raja Haji Fi Sabilillah di Cyberjaya.

Jumlah kehadiran jemaah bagi solat Jumaat dan solat fardu di semua masjid lain ditetapkan maksimum pada 500 orang tidak termasuk pegawai dan ahli jawatankuasa masjid, tertakluk kepada kapasiti masjid berkenaan.

Jemaah di surau bagi mendirikan solat Jumaat dan solat fardu ditetapkan pada 40 orang tidak termasuk pegawai dan ahli jawatankuasa surau.

Dalam pada itu, Sultan Sharafuddin turut bertitah agar ibadat korban sempena Hari Raya Aidiladha hanya dilaksanakan di masjid sahaja.

Bagi surau-surau yang merancang melakukan ibadah korban, boleh melaksanakannya di masjid berdekatan.

Semua orang juga perlu mematuhi SOP termasuk berwuduk di rumah, membawa sejadah masing-masing, memakai pelitup muka ketika hadir di masjid dan surau serta mengamalkan penjarakan sosial.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.