Rabu, 7 Oktober 2009

Penceramah Kursus Membina Blog

Cheras, 07/10/2009 - Unit Perkembangan Staf Sekolah Kebangsaan Taman Puteri (SKTP) mengadakan Kursus Membina Blog pada petang ini dan petang esok. Ia untuk Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) fasa yang kedua bagi tahun 2009. Kursus ini diadakan di makmal komputer sekolah.

Saya bertindak sebagai penceramah kursus. Bahan bantu yang saya gunakan ialah MICROSOFT OFFICE POWER POINT dan jaringan internet sekolah. Peserta-peserta kursus yang terdiri daripada guru-guru SKTP, diberikan pengenalan terlebih dahulu berkenaan blog. Bagi yang belum mempunyai blog, mereka ditunjukkan cara-cara asas membina blog. Bagi yang telah mempunyai blog, mereka ditunjukkan pula cara-cara untuk menambah alat ke dalam blog.

Nota ringkas yang saya telah edarkan kepada peserta-peserta kursus, dimuatkan di sini:

MARI BINA BLOG

Mungkin ada di antara anda yang belum tahu tentang blog dan tertanya-tanya tentang blog. Maka, saya akan mengulas sedikit tentang blog menurut apa yang saya tahu.


Apakah Itu Blog?

Blog ialah singkatan daripada perkataan web log. Ia sesuatu yang bersifat peribadi iaitu lebih kepada maklumat diri daripada pembina blog itu sendiri. Walau pun begitu, ada yang menggunakan blog untuk maklumat sesuatu institusi atau pun persatuan. Ia terserah kepada tujuan pembinaan blog tersebut. Blog dibina oleh pencipta blog agar mudah untuk diselanggara. Jadi, bagi anda yang masih kurang faham dengan bahasa pengatur caraan untuk membuat sesebuah blog, kini ianya tidak lagi menjadi masalah. Apabila anda sudah boleh membuat sebuah akaun e-mel di internet, maka dalam membina blog pun ianya adalah mudah.


Cara Membina Blog:

Seperti halnya dengan e-mel, dalam membuat blog pun kita harus mempunyai sebuah akaun terlebih dahulu. Oleh kerana itu, sila daftarkan diri anda terlebih dahulu di salah satu web pembinaan blog percuma. Ia banyak terdapat di internet dan yang popular setakat ini ialah https://www.blogger.com

Dalam kesempatan kali ini, saya akan mengulas tentang cara pembinaan blog di https://www.blogger.com

Setelah anda melayari laman web di atas dengan Bahasa Malaysia, perkara yang perlu anda lakukan ialah:

1-Klik perkataan " REKA-LAH BLOG ". 2-Daftar akaun blogger dengan alamat e-mel anda. 3-Isi Tajuk Blog dengan nama yang anda ingin tampilkan. Sebagai contoh, Abdul Malik. 4-Tulis Alamat Blog anda di ruangan Alamat Blogspot. Sebagai contoh, abdulmalik.blogspot.com 5-Ia memerlukan pengesahan perkataan jika anda diminta berbuat demikian.6-Seterusnya klik perkataan “TERUSKAN”. 7-Pilihlah templat yang anda inginkan. Kemudian klik perkataan “TERUSKAN”. 8-Penuhkan maklumat-maklumat di ruangan "Tetapan" supaya masa, tarikh, hari dan sebagainya adalah tepat mengikut waktu di lokasi anda sekarang iaitu Malaysia. 9-Selepas itu, anda sudah boleh mula menulis. Setelah selesai menulis, klik perkataan “TERBITKAN CATATAN”.


Pengisian Blog:

Bagi mereka yang baru mula membina blog, biasanya mereka keliru selepas mendaftarkan blog mereka. Apa yang harus diisi ke dalam sesebuah blog? Isi untuk sesebuah blog tentu saja terserah kepada pemilik blog itu sendiri. Apakah yang mahu ditulis? Perjalanan kisah hidup, berita, peristiwa, ilmu pengetahuan atau pun apa sahaja. Di sini saya menyarankan, isilah blog dengan minat ataupun perjalanan kisah hidup anda kerana ramai pembaca blog yang berminat tentang kisah kehidupan anda sehingga mereka akan tertarik untuk membaca tulisan-tulisan anda. Bagi sesebuah institusi atau pun persatuan tertentu, selalu kemaskinikan catatan. Begitu juga dengan blog peribadi, selalu dikemaskini dan bina jaringan dengan blog atau web yang lain untuk meningkatkan pengunjung ke blog anda.

SELAMAT MENCUBA.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.