Jumaat, 4 Disember 2009

Percutian ke Utara Malaysia 2009

Hari pertama (1 Disember 2009), saya, isteri dan dua orang anak kami bertolak dari rumah di Kajang kira-kira jam 8:00 pagi. Penuhkan tangki petrol kereta di stesen Petronas yang berhampiran ketika dalam perjalanan. Menuju ke Kuala Lumpur. Masuk ke Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) melalui Tol Jalan Duta. Saya terus memandu sehingga berhenti sebentar di Hentian Sebelah Behrang. Teruskan perjalanan dan berhenti rehat di Kawasan Rehat Sungai Perak. Kembali bergerak dan akhirnya sampai juga ke Pulau Pinang. Keluar dari PLUS melalui Tol Juru. Guna laluan “Touch & Go” dan bayaran tol ialah sebanyak RM43.30. Masuk ke Sungai Dua dan hubungi isteri bapa saudara saya, Mak Njang. Dia dan anaknya menjemput kami di setesen minyak Esso. Kami mengekori kereta mereka dan sampailah ke rumah Pak Njang di Merbau Kudung, Sungai Dua, Butterworth. Saya telah memandu kereta sejauh kira-kira 383 kilometer dari rumah untuk sampai ke sini. Pak Njang ialah adik kepada arwah abah. Nenek saya yang dipanggil Wan pun berada di rumah ini. Kami bermalam di sini.

Hari kedua (2 Disember 2009), saya memandu kereta membawa isteri, dua orang anak kami, Wan, Mak Njang dan anak bongsunya ke rumah Pak Ngah di Permatang Rambai, Penaga. Makan tengah hari di rumahnya. Selepas itu, kami mengekori kereta Pak Ngah dan keluarganya pergi bersiar-siar. Kami menyusuri Jambatan Pulau Pinang pergi ke Padang Kota Lama. Sempat masuk ke muzium di Kota Cornwallis. Pulang ke seberang dengan menaiki Feri Pulau Pinang. Kami bermalam di rumah Pak Njang lagi.

Hari ketiga (3 Disember 2009), saya dan keluarga menaiki kereta Pak Su bersama keluarganya. Wan pun ikut serta. Kami mengekori kereta Pak Ngah dan keluarganya berserta Mak Njang pergi ke rumah Mak De serta keluarganya di Jawi, Pulau Pinang. Selepas itu, kami menziarahi sepupu arwah abah yang saya panggil Mak Ngah. Dia dan keluarganya tinggal di Taman Melor Indah, Padang Serai, Kulim, Kedah. Kembali ke Pulau Pinang. Ambil barang-barang dan kereta dari rumah Pak Njang. Wan ikut kami sekeluarga bermalam di rumah Pak Su di Nyior Sebatang, Tasek Gelugor.

Hari keempat (4 Disember 2009), saya, isteri dan dua orang anak kami bertolak dari rumah Pak Su pagi-pagi lagi. Masuk ke PLUS melalui Tol Juru, Pulau Pinang. Saya memandu sehingga berhenti sebentar di Hentian Sebelah Bukit Gantang. Teruskan perjalanan dan keluar dari PLUS melaui Tol Ipoh Utara. Kami pergi ke “Lost World of Tambun” di Sunway City Ipoh, Perak. Bermain air di “Water Park”. Masuk semula ke PLUS melalui Tol Ipoh Selatan. Kami meneruskan perjalanan sehingga berhenti rehat di Kawasan Rehat Ulu Bernam. Kembali bergerak dan akhirnya sampai ke Kuala Lumpur. Keluar dari PLUS melalui Tol Jalan Duta. Kami meninggalkan ibu kota dalam kesesakan lalu lintas untuk perjalanan pulang ke rumah di Kajang.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.