Khamis, 15 September 2011

Program Indahnya Islam

Putrajaya, 15/09/2011 – Saya bersama beberapa orang rakan yang telah dilantik sebagai jurulatih dan fasilitator bertindak sebagai penceramah untuk Program Indahnya Islam bagi murid-murid sekolah rendah dari sekitar daerah Hulu Langat. Mereka terdiri daripada murid-murid Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan.

Program ini telah diadakan di Auditorium Ibnu Sina, Masjid Putra, Putrajaya bermula sejak pagi sehingga kira-kira jam 4:00 petang tadi. Ia dilaksanakan oleh Unit Pendidikan Islam, Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Langat. Pelaksanaan program ini juga telah diselaraskan mengikut permuafakatan bersama antara pihak Sektor Pendidikan Islam di Jabatan Pelajaran Selangor, Pejabat-pejabat Pelajaran Daerah di Selangor dan Masjid Putra di Putrajaya.

Program Indahnya Islam adalah suatu usaha sentuhan minda dan emosi kepada murid-murid sekolah untuk memantap serta mengukuhkan aqidah sebagai orang Islam. Mereka dapat merasakan Islam sebagai satu pegangan dan cara hidup.

Objektif program ini ialah untuk menanam keinsafan bahawa hanya Islam agama dan cara hidup yang benar. Juga menanam kesedaran hidup sebagai orang Islam merupakan suatu nikmat yang amat besar daripada Allah. Di samping memupuk semangat sayang dan cinta kepada Islam sebagai suatu anutan dan perlu dipertahankan. Diharap melalui program ini dapat melahirkan generasi pewaris para nabi yang berkesanggupan menjadikan dakwah kepada bukan Islam sebagai suatu usaha.

Program pada hari ini disasarkan kepada murid-murid sekolah rendah yang belajar Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Mereka terdiri daripada murid-murid Tahun 4 dan 5. Pada masa akan datang, program ini akan diperluaskan kepada murid-murid sekolah rendah yang belajar Pendidikan Islam di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil.

Saya membentangkan tajuk berkenaan ‘Hebatnya Solat’. Saya menggunakan komputer riba persendirian yang disambungkan kepada projektor auditorium dan dipancarkan ke skrin besar.

Sebelum program dimulakan tadi, para peserta dan tetamu yang hadir bersarapan terlebih dahulu di Dewan Makan Ibnu Khaldun. Apabila program dimulakan, saya memimpin bacaan doa’. Selepas saya menyampaikan ceramah untuk slot yang ketiga, telah diadakan pula majlis perasmian penutup. Sekali lagi saya memimpin bacaan doa’. Perasmian penutup telah disempurnakan oleh Tuan Haji Ariffin bin Mohd Amin, Ketua Sektor di Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Selangor.

Selepas makan tengah hari di Dewan Makan Ibnu Khaldun dan solat Zohor di Masjid Putra, program disambung kembali. Ia merupakan slot penutup sebagai muhasabah diri dan kesimpulan daripada program sepanjang hari ini.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.