Ahad, 9 Mac 2014

Pengalaman Menaiki Pesawat Royal Jordanian

September 1993, kali pertama saya menaiki kapal terbang kerana pergi melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah Sarjana Muda. Royal Jordanian (RJ) ialah pesawat pertama saya terbang bersamanya dari Malaysia ke Jordan.

Antara tahun 1993 hingga tahun 1998, saya telah belajar di University of Jordan. Kira-kira lima tahun berada di sana, saya banyak kali terbang bersama RJ.

Jun 1994, penerbangan dari Jordan ke Syria dan kembali ke Jordan dengan RJ. Januari 1995, penerbangan dari Jordan ke Mesir dan kembali ke Jordan dengan RJ. Ogos 1995, penerbangan dari Jordan ke Malaysia dan kembali ke Jordan dengan RJ. Oktober 1998, penerbangan dari Jordan kembali ke Malaysia kerana berjaya menamatkan pengajian di Jordan. Ia merupakan kali terakhir saya menaiki pesawat RJ untuk penerbangan antarabangsa setakat hari ini (9 Mac 2014).

Ketika berada di Jordan juga, saya bersama rakan-rakan sempat pergi ke Arab Saudi dua kali dan pergi ke Palestin sekali tetapi dengan menaiki bas sahaja dan tidak menaiki pesawat.

November 2013, saya, isteri dan tiga orang anak kami telah menaiki pesawat Air Asia dari Kuala Lumpur ke Langkawi dan kembali ke Kuala Lumpur dengan syarikat penerbangan yang sama. Ia merupakan penerbangan domestik pertama kami setakat hari ini (9 Mac 2014).

Saya menulis pengalaman menaiki pesawat untuk catatan kali ini kerana misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 pada 8 Mac 2014 masih belum terjawab sehingga 9 Mac 2014, jam 9:45 malam.

Pesawat Boeing 777-200 tersebut hilang selepas berlepas dari Kuala Lumpur International Airport (KLIA), Malaysia. Pesawat MAS MH370 itu telah bertolak dari KLIA pada jam 12:41 tengah malam, terputus hubungan komunikasi dengan pusat kawalan udara pada jam 1:30 pagi dan kali terakhir dikesan radar pada jam 2:40 pagi. Ia sepatutnya mendarat di Beijing, China pada jam 6:30 pagi hari yang sama.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.