Rabu, 12 Ogos 2015

Taklimat Ketua Pengawas UPSR 2015

Port Dickson, 12/08/2015 - Hari ini merupakan hari terakhir saya berada di The Grand Beach Resort, Batu 5, Jalan Pantai, 71050 Port Dickson, Negeri Sembilan. Saya telah dilantik oleh Sektor Penilaian dan Peperiksaan, Jabatan Pendidikan Selangor (JPS) sebagai Ketua Pengawas bagi peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2015 melalui Guru Besar Sekolah Kebangsaan Taman Puteri.

Saya telah ditempatkan di sebuah bilik di tingkat 3. Ia merupakan sebuah bilik seperti hotel dengan dua buah katil. Taklimat Ketua Pengawas UPSR 2015 diadakan pada 10, 11 dan 12 Ogos di Sri Menanti Ballroom. Minum petang, minum malam dan minum pagi di luar dewan taklimat iaitu bersebelahan dengan Sri Menanti Ballroom. Makan malam, sarapan pagi dan makan tengah hari pula di Sri Kelana Coffee House. Saya dan rakan-rakan berada di sini kira-kira 3 hari 2 malam untuk taklimat pengawasan peperiksaan UPSR 2015 daerah Hulu Langat. Ketua Sektor Penilaian dan Peperiksaan dari JPS, pegawai-pegawai dari Pejabat Pendidikan Daerah Hulu Langat serta Penyelia-penyelia Kawasan turut memberi taklimat kepada Ketua-ketua Pengawas UPSR 2015.

Saya pernah menjadi Timbalan Ketua Pengawas bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007 di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK), pengawas peperiksaan UPSR 2009 di sebuah Sekolah Kebangsaan (SK), Ketua Pengawas peperiksaan UPSR 2010 di sebuah SK, Timbalan Ketua Pengawas peperiksaan UPSR 2012 di sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Ketua Pengawas peperiksaan UPSR 2013 di sebuah SK. Tahun ini, sekali lagi saya dilantik sebagai Ketua Pengawas peperiksaan UPSR 2015. Ada sedikit perbezaan ketika mengawas peperiksaan SPM di SMK dan peperiksaan UPSR di SK serta SJK.

Atur cara terakhir sebelum bersurai dan meninggalkan Bilik 386 pada hari ini ialah taklimat operasi buka kotak, taklimat pengurusan bahan selepas peperiksaan, rumusan dan penutup. Saya mendaftar keluar dari bilik, makan tengah hari dan bertolak meninggalkan perkarangan resort pada jam 1:05 petang.

Perjalanan pulang saya dari The Grand Beach Resort, Port Dickson ke rumah di Kajang ialah kira-kira 79 kilometer. Saya memandu kereta di Jalan Pantai, membelok ke Persiaran Pahlawan, masuk ke Lebuhraya Seremban - Port Dickson (E29) dan keluar di Plaza Tol Mambau (RM3.20). Saya meneruskan pemanduan di Jalan Rasah, Jalan Tuanku Antah merentasi bandar Seremban, Jalan Dato' Bandar Tunggal, Jalan Tun Dr Ismail, masuk ke Lebuhraya Kajang - Seremban (E21) melalui Plaza Tol Setul dan keluar di Plaza Tol Kajang Selatan (RM4.90). Kemudian, saya memandu di jalan Pintasan Kajang - Semenyih dan terus bersambung dengan Persiaran Saujana Impian. Saya membelok ke Persiaran Perdana, merentasi jalan-jalan di taman perumahan dan akhirnya selamat sampai ke rumah kira-kira jam 2:15 petang.

Klik Sepanduk Jeehan al-Maliziy Untuk ke Laman Utama

Kenangan di Negara Arab

Dapatkan Set Beras dan Rempah Nasi Arab Sekarang

Dapatkan Set Beras dan Rempah Nasi Arab Sekarang
Klik pada gambar produk.

Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Seluruh Alam