Selasa, 8 Disember 2015

Percutian ke Ipoh 2015

Hari pertama (7 Disember 2015), saya, isteri dan tiga orang anak kami bertolak dari rumah di Kajang, Selangor menuju ke Stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Kajang dengan memandu Proton Exora. Saya meletakkan kenderaan di tempat letak kenderaan di Stesen Kajang. KTMB merupakan pengendali kereta api utama di Semenanjung Malaysia. Kemudian, kami menaiki komuter (kereta api elektrik yang berulang-alik untuk mengangkut penumpang ke pusat bandar, tempat kerja dan sebagainya) dari Stesen Kajang ke Stesen Kuala Lumpur (KL) Sentral pada pagi ini. Di KL Sentral, kami bersiar-siar terlebih dahulu sebelum menaiki ETS (Electric Train Service) untuk ke Ipoh. Jika memandu kenderaan di jalan raya, jarak perjalanan dari KL Sentral ke Stesen KTMB Ipoh ialah kira-kira 200 kilometer berpandukan Sistem Kedudukan Sejagat atau “Global Positioning System” (GPS) yang saya miliki. Saya telah membeli tiket pergi dan balik, dua hari sebelum menaiki ETS hari ini. Kadar tambang ETS Silver ialah RM25.00 sehala untuk seorang dewasa dan RM17.00 sehala untuk seorang kanak-kanak.

Jam 12:30 tengah hari, kami mula bergerak meninggalkan KL Sentral. Ini merupakan kali pertama kami menaiki ETS. Berpandukan GPS yang saya pegang ketika berada di dalam ETS, kelajuannya boleh mencecah sehingga 151 kilometer sejam. ETS Silver berhenti di 15 buah stesen. KL Sentral, Kuala Lumpur, Kepong Sentral, Sungai Buloh, Rawang, Batang Kali, Kuala Kubu Bharu, Tanjung Malim, Behrang, Slim River, Sungkai, Tapah Road, Kampar, Batu Gajah dan Ipoh. Kami sampai ke Stesen Ipoh pada jam 3:00 petang.

Kami sudah berada di bandar raya Ipoh. Turun dari ETS, kami berehat terlebih dahulu di stesen kereta api dan saya mencari maklumat hotel di internet melalui telefon pintar. Kami menaiki sebuah teksi dan pergi ke D’ Eastern Hotel di 118, Jalan Sultan Idris Shah, 30000 Ipoh, Perak. Kami mendaftar masuk ke hotel dan masuk ke Bilik 109 di tingkat 1 pada jam 3:45 petang. Sebuah bilik keluarga dengan dua buah katil (katil kelamin dan katil bujang). Kadar sewa untuk 1 malam ialah RM128.00 dan kami berada di bandar raya Ipoh ini selama 2 hari 1 malam. Kami bersiap diri, solat dan sebagainya sebelum pergi ke Restoran Rojak dan Cendol Saleem. Selepas makan dan minum, kami bersiar-siar di kawasan berhampiran sambil berjalan kaki. Kemudian, kembali ke bilik hotel. Mandi, berkemas diri, solat dan keluar semula. Kami pergi ke Gerbang Malam yang terletak tidak jauh dari hotel. Singgah makan dan minum di Sri Kedah Masakan Utara. Ada juga makanan dan minuman yang kami bungkus serta dibawa pulang ke hotel.

Hari kedua (8 Disember 2015), selepas solat, kami bersarapan di dalam bilik hotel sahaja kerana ada disediakan bahan minuman. Juga terdapat makanan dan minuman malam semalam yang telah dibungkus untuk sarapan pagi ini. Kami mendaftar keluar dari hotel dan menaiki teksi sama seperti semalam untuk ke Stesen Ipoh.

Jam 11:00 pagi, kami mula bergerak meninggalkan Stesen Ipoh. Merentasi 3 buah negeri iaitu Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk sampai ke KL Sentral pada jam 1:30 petang. Di KL Sentral, kami makan, minum dan solat terlebih dahulu sebelum menaiki komuter pulang ke Kajang. Sampai di Stesen Kajang, kami mendapatkan semula Proton Exora di tempat letak kenderaan. Saya memandu keluar, membuat pembayaran di kaunter pandu lalu pada jam 4:00 petang dan meninggalkan Stesen Kajang. Singgah sekejap membeli makanan serta minuman di tepi jalan dan akhirnya kami selamat sampai ke rumah.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

MURAQABAH

• Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.