Selain menjadi Perakam Data Penerbangan (FDR) dan Perakam
Suara Kokpit (CVR), kotak hitam juga berfungsi merakam komunikasi antara
juruterbang dengan kawalan lalu lintas udara serta untuk mengetahui tekanan
udara dan keadaan cuaca selama penerbangan.
Kotak hitam dicipta sebagai bahan yang tahan lasak jika
berlaku nahas udara. Bod memorinya dilindungi selongsong logam yang dapat
menahan impak. Apabila ia diselaputi air, ia memberi isyarat ping yang boleh
dikesan oleh mikrofon dan penganalisa isyarat. Maklumat atau bunyi yang dirakam
dalam kotak hitam boleh memberikan jawapan kepada persoalan yang timbul melibatkan
kecelakaan pesawat. Jangka hayat bateri kotak hitam akan habis selepas 30 hari.
Walaupun begitu, masih ada cara lain yang boleh digunakan dalam usaha mencari
kotak hitam selepas kehabisan bateri.
Saiz setiap kotak hitam ialah sebesar kotak kasut dan
beratnya ialah kira-kira 10 kilogram. Ia diperbuat daripada aluminium dan
direka supaya tahan hentaman yang kuat, kebakaran serta tekanan tinggi.
Jika pesawat jatuh ke dalam air dan kotak hitam berada jauh
di dasar laut, alat pengesan khusus diperlukan. Kotak hitam merupakan bukti
yang sangat penting bagi menyiasat kejadian nahas yang berlaku kepada pesawat.
Pada zaman dahulu, rakaman hanya menggunakan kaset (pita
magnetik) tetapi dengan wujudnya peralatan moden membolehkan alat perakam
berkenaan menggunakan teknologi komputer yang canggih. Kini, kotak hitam tidak
lagi menggunakan kaset tetapi menggunakan cip memori tanpa bahagian bergerak dan
risiko kerosakan menjadi lebih kecil.
Sekarang kita berada di bulan April tahun 2014. Sejak
kira-kira 30 tahun yang lalu, teknologi kotak hitam masih belum dikemaskini.
Pakar teknologi maklumat dan komunikasi perlu memainkan peranan yang lebih besar
dalam penggunaan komputer untuk memajukan industri penerbangan dunia masa kini.