Jumaat, 15 Mac 2024

Bulan Ramadan, Bulan Yang Berkat

Semenyih, 15/03/2024 (Jumaat) - Tajuk tazkirah 4 Ramadan 1445 (pagi Jumaat tadi) ialah Bulan Ramadan, Bulan Yang Berkat. Ia telah disampaikan oleh Ustaz Jeehan antara jam 7:20 hingga 7:45 pagi di Dewan Seri Budiman, Sekolah Kebangsaan Semenyih, Hulu Langat, Selangor.

Turunnya perintah wajib berpuasa di bulan Ramadan ialah pada tahun kedua Hijrah iaitu tahun kedua sesudah Nabi Muhammad s.a.w. berpindah dari Kota Mekah ke Kota Madinah. Ia merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima. Hukumnya fardu ain bagi orang Islam yang berakal (aqil) dan sampai umur (baligh). Orang yang aqil baligh disebut mukallaf iaitu seorang yang telah dipertanggungjawabkan dengan kewajipan untuk menjalankan tuntutan agama Islam.

Allah S.W.T. telah berfirman (Ustaz Jeehan membaca sepotong ayat al-Quran): Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa. (Surah al-Baqarah: Ayat 183).

Allah telah menyampaikan perintah kewajipan berpuasa kepada orang-orang yang beriman. Puasa merupakan syariat yang penting. Ia bukan suatu perkara yang baharu kerana umat-umat terdahulu juga diperintahkan untuk berpuasa.

Puasa mendidik kita meninggalkan keinginan kepada perkara-perkara yang telah dihalalkan pada waktu siang sebelum bulan Ramadan. Puasa merupakan ibadat yang amat hampir dengan keikhlasan bagi seorang hamba kerana ianya merupakan rahsia antara hamba dan Tuhannya. Kejayaan sebenar seorang mukmin dalam melaksanakan kewajipan berpuasa ialah mencapai darjat ketakwaan.

Orang Islam di seluruh dunia berpuasa dalam bulan yang sama. Ia menandakan kesatuan ummah. Masing-masing merasai nikmat kebaikan bulan Ramadan yang penuh keberkatan dan kerahmatan tanpa mengira warna kulit, bangsa, keturunan, bahasa dan sempadan geografi.

Puasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga. Ketika berpuasa, kita mesti mengetahui hukum-hakam berkenaan puasa kerana ia menguji keimanan orang yang berpuasa. Sejauh mana kejujuran kita terhadap ibadat puasa yang dilaksanakan dan keyakinan bahawa Allah Maha Melihat. Menguji keyakinan kita terhadap pengawasan Allah.

Beberapa pengajaran dan penghayatan daripada tazkirah pada hari ini. 1-Laksanakan ibadat puasa dengan berpandukan syariat Allah. 2-Jauhilah perkara-perkara maksiat zahir dan batin. 3-Puasa adalah perisai daripada azab api neraka.

Ustaz Jeehan menyanyikan beberapa baris nasyid yang bertajuk Rahmat Ramadan. Nasyid asal daripada kumpulan Hijjaz.

Bulan Ramadan bulan yang mulia.
Bulan rahmat dan bulan berkat.
Bulan kebajikan pahala berganda.
Bulan keampunan doa diterima.
Bulan keampunan doa diterima.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.