Jumaat, 29 Mac 2024

Turunnya al-Quran Sekali Gus Pada Bulan Ramadan

Semenyih, 29/03/2024 (Jumaat) - Tajuk ceramah (tazkirah) 18 Ramadan 1445 (pagi Jumaat tadi) ialah Turunnya al-Quran Sekali Gus Pada Bulan Ramadan. Ia telah disampaikan oleh Ustaz Jeehan antara jam 7:50 hingga 8:25 pagi di Dataran Perhimpunan, Sekolah Kebangsaan Bandar Rinching, Hulu Langat, Selangor.

Ramadan al-Mubarak fi yaum al-Jumuah al-Mubarakah (Ramadan yang berkat pada hari Jumaat yang berkat). Penghulu segala bulan dan penghulu segala hari.

al-Quran telah diturunkan pada malam 17 Ramadan. Ia telah diturunkan oleh Allah sekali gus dari Lohmahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia. al-Quran yang mengandungi 30 juzuk dan 114 buah surah dengan pelbagai nama. Diturunkan pula kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui malaikat Jibril secara beransur-ansur selama 23 tahun (13 tahun sebelum peristiwa Hijrah dan 10 tahun selepas peristiwa Hijrah). Ustaz Jeehan berceramah sambil bersoal jawab (saling memberikan soalan dan jawapan) dengan murid-murid. Banyak doa yang kita baca bersumberkan ayat-ayat al-Quran.

Ustaz Jeehan menyanyikan beberapa baris nasyid yang bertajuk Keroncong Zikir Doa. Nasyid asal daripada Isman Hijjaz.

Hanya pada-Mu. Kami meminta. Hanya pada-Mu. Tempat kami mengadu.

Oh Ya Allah. Pimpinlah hamba-Mu. Oh Ya Allah. Kau rahmatilah kami.

Subhanallah. Walhamdulillah. Wala-ilaha-illallah. Wallahu-akbar.

Subhanallah. Walhamdulillah. Wala-ilaha-illallah. Wallahu-akbar.

Allah S.W.T. telah berfirman (Ustaz Jeehan membaca sebahagian ayat al-Quran): Maksudnya: Bulan Ramadan adalah bulan yang diturunkan padanya al-Quran. (Surah al-Baqarah: Ayat 185).

Dijelaskan makna Nuzul al-Quran dari segi kata nama yang berasal daripada kata kerja. al-Quran ialah kata-kata Allah (Kalamullah) dan bukan kata-kata manusia. Ia terus ditulis sejak diturunkan dan terus dihafal sehingga sekarang. Wahyu daripada Tuhan yang merangkumi perkara akidah (tauhid) dan syariat. Allah menjamin keaslian al-Quran sehingga hari kiamat. Tidak seperti kitab-kitab suci terdahulu.

Allah S.W.T. telah berfirman (Ustaz Jeehan membaca sepotong ayat al-Quran): Maksudnya: Sesungguhnya Kami yang menurunkan al-Quran dan (pasti) Kami juga yang memeliharanya. (Surah al-Hijr: Ayat 9).

Ustaz Jeehan menyanyikan beberapa baris nasyid yang bertajuk al-Quran Kalamullah. Nasyid asal daripada kumpulan Hijjaz (Copyright Control).

al-Quran... Kalamullah. al-Quran... Kalamullah.

al-Quran... kitab suci kalam Tuhan. Bacaan umat yang beriman. Menjadi amal ibadah... seharian. al-Quran... kalam Tuhan. al-Quran... kalam Tuhan.  

al-Quran ialah kitab mukjizat (perkara luar biasa). Walaupun penyair hebat dalam Bahasa Arab di zaman jahiliah tetapi al-Quran lebih hebat yang mempunyai mukjizat pada bahasa. Juga mukjizat pada tabiat alam semula jadi.

Cuba lihat di sekeliling kita. Tidakkah kita akan melihat kehebatan Allah yang telah menjadikan alam ini? Ia terbentang luas. Awan yang berarak, langit yang membiru, planet, cakerawala, matahari, bulan dan sebagainya. Begitu harmoni dan sempurna.

Allah S.W.T. telah berfirman 
(Ustaz Jeehan membaca beberapa potong ayat al-Quran): Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan kesemuanya berpasangan sama ada yang ditumbuhkan oleh bumi dan daripada diri mereka sendiri serta dari apa yang mereka tidak tahu. Juga suatu tanda (kekuasaan Allah yang besar) untuk mereka ialah malam. Kami tinggalkan siang daripadanya, maka dengan serta merta mereka berada dalam kegelapan. Juga matahari yang bergerak di tempat peredarannya. Demikianlah ketetapan Yang Maha Kuasa lagi Maha Mengetahui. Juga bulan yang telah Kami tetapkan beredar melalui beberapa peringkat sehingga kembalinya (ke peringkat awalnya) seperti bentuk tandan yang tua (tandan kering yang melengkung). Tidak mudah bagi matahari mendapatkan (mengejar) bulan dan malam pula tidak dapat mendahului siang kerana masing-masing beredar di atas garisannya. (Surah Yasin: Ayat 36, 37, 38, 39 dan 40).

Ustaz Jeehan menyanyikan beberapa baris nasyid yang bertajuk Semua Allah Punya. Nasyid asal daripada Iwan Syahman.

Lihatlah gunung yang tinggi. Subhanallah itu Allah yang punya. Lihatlah pantai yang indah. Subhanallah itu Allah yang punya.

Tiada yang engkau punya. Semuanya Allah punya. Tiada yang engkau punya. Semuanya Allah punya.

Lihatlah burung yang terbang. Subhanallah itu Allah yang punya. Lihatlah bunga yang mekar. Subhanallah itu Allah yang punya.

Kumpulan Nasyid Hijjaz

Kumpulan Nasyid Hijjaz
Klik pada gambar untuk menonton video YouTube.

Anugerah Sahabat Hijjaz Setia

Kenangan di Negara Arab

WELCOME

WELCOME
http://jeehan75.blogspot.com

MURAQABAH

  • Naib 2007 SMKBBSL.
  • Dhabit 2009 SKSS.
  • Rais 2010 SKSI2 (SMKSAAS).
  • Naib 2012 SJK(C)B.
  • Rais 2013 SKTR (SMKSAAS).
  • Rais 2015 SKBT (SMKBTK).
  • Rais 2016 SKJE (SMKDABB).
  • Rais 2017 SKLA (SMKTK).
  • Rais 2018 SKBTHO2 (SMKTT).
  • Dhabit 2023 UIS & UTAR (SMKTT) Murafiq.